De Prostaat

Onderstaand zijn de meest voorkomende urologische aandoeningen met betrekking tot de prostaat terug te vinden.

PROSTATITIS-pain.png

Prostaatontsteking (prostatitis)

Een acute prostaatontsteking gaat gepaard met hoge koorts en plasklachten. Zo kan er een hevige pijn zijn tijdens het plassen en kan er etter of bloed bij de urine aanwezig zijn. De oorzaak is van een bacteriële infectie van de urinewegen. Deze kan een eenmalig feit zijn, als dit echter vaak voorkomt dienen uitlokkende factoren uitgesloten te worden.

De diagnose wordt gesteld door de symptomen en een kweek van de urine. Vaak is de PSA in het bloed verhoogd.

De behandeling vereist vaak opname in het ziekenhuis met intraveneuze toediening van antibiotica. Het is belangrijk deze antibiotica nadien voldoende lang in te nemen.

BPH.jpg

Goedaardige vergroting van de prostaat

Elke man ontwikkelt vanaf een bepaalde leeftijd een vergroting van de prostaat. Dit kan al dan niet aanleiding geven tot plasklachten door druk van de prostaat op de plasbuis.

Een zwakke straal, nachtelijk plassen en moeilijk de urine kunnen ophouden zijn enkele klassieke symptomen.

De diagnose wordt vaak vervolledigd door een echografie van blaas en prostaat, samen met een plastest of 'uroflowmetrie'. Ook wordt er langs de anus een 'PPA' uitgevoerd, dat is een palpatie van prostaat met de vinger. Zo kunnen er afwijkingen gevoeld worden.

Behandeling bestaat uit medicatie waardoor de prostaat ontzwelt. Een andere mogelijkheid is een operatie via de penis waarbij de prostaat wordt 'uitgepeld'. Dit gebeurt met een laser 'HoLEP' techniek, waarbij we in Waregem een van de weinige ziekenhuizen zijn in de omtrek die dit aanbieden. Bij zeer grote prostaten wordt de binnenkant van de prostaat uitgepeld via een kleine insnede in de onderbuik of via een robot-geassisteerde ingreep.

Prostaatkanker.jpg

prostaatkanker

Prostaatkanker is de meest voorkomende kanker bij de man. Deze ziekte veroorzaakt vaak weinig symptomen en wordt meestal vastgesteld door een verhoogde 'PSA' waarde. Deze kan gemeten worden via een bloed afname, meestal via de huisarts.

De diagnose wordt aangevuld met een 'PPA', dat is een palpatie van prostaat met de vinger, via de anus. Zo kunnen er verhardingen gevoeld worden. Ook wordt er een echografie en/of MRI scan van de prostaat genomen. Tot slot worden er ook biopten genomen uit de prostaat om zekerheid te hebben en de agressiviteit van de tumor te kunnen inschatten. Deze biopten worden meestal uitgevoerd onder lokale verdoving op de raadpleging. U dient hiervoor zware bloedverdunners te stoppen en daags voordien antibiotica in te nemen.

De behandeling hangt af van de agressiviteit van de tumor. Bij weinig agressieve tumoren kan worden afgewacht en wordt de patiënt heel strikt opgevolgd.  Indien de tumor te agressief blijkt kan de prostaat met de robot verwijderd worden, er kan ook voor bestraling gekozen worden.

Zo de tumor uitgezaaid lijkt, wordt er meestal gestart met medicatie om het testosterone laag te houden, aangezien dit de groei van prostaatkanker stimuleert.