Penis/teelbal aandoeningen

Teelbal kanker

Teelbalkanker is een aandoening die vooral voorkomt bij mannen tussen de 20 en 40 jaar. Het betreft vaak een pijnloos, vastzittend letsel dat snel kan groeien. Daarom is het belangrijk om vaak zelfonderzoek van de teelballen uit te voeren.

De diagnose bestaat uit het klinisch onderzoek en echografie + bloedtest.

De behandeling bestaat uit het verwijderen van de teelbal via de lies. Afhankelijk van het type tumor kan nadien nog een nabehandeling nodig zijn (chemotherapie of radiotherapie)

Vernauwde voorhuid (fimosis)

Bij een fimosis kan de voorhuid niet of moeilijk achter de eikel worden gebracht. Dit is een normaal fenomeen bij jonge kinderen dat normaal gezien spontaan verdwijnt tussen 1 - 3 jaar. Is dit niet het geval dan is er zeker geen reden tot ongerustheid. Zo er ontstekingen van de voorhuid optreden of urineweginfecties, is er zeker een reden tot behandeling. Ook bij betrekkingen kan een nauwe voorhuid klachten geven met nood tot behandeling.

Behandeling kan bestaan uit aanbrengen van een sterke cortisonezalf gedurende meerdere weken, een ander alternatief is het uitvoeren van een besnijdenis (circumcisie).

img_493780.png

Erectie stoornissen (impotentie)

Bij erectiestoornissen is het moeilijk of onmogelijk om een stijve penis te krijgen die penetratie toelaat.

De oorzaak is vaak lichamelijk en te wijten aan aantasting van de bloedvaten thv de penis. Oudere leeftijd, overgewicht, roken en diabetes zijn typische oorzaken hiervan. Een andere vaak voorkomende oorzaak is na chirurgie, bijvoorbeeld bij wegname van de prostaat.

Behandeling van dit type impotentie bestaat intieel uit medicatie. Zo dit onvoldoende blijkt kunnen injecties in de penis worden voorgesteld. Als laatste optie kan een erectieprothese geplaatst worden.

De oorzaak kan vaak ook psychologisch zijn, bijvoorbeeld door een depressie of faalangst. Hier is de behandeling geschoeid op psychologische begeleiding door een seksuoloog.

Meer info over behandeling

Niet ingedaalde teelbal (cryptorchidie)

Bij cryptorchidie is de teelbal te hoog gelegen, met andere woorden niet ingedaald tot in het scrotum. Normaal gebeurt deze indaling tijdens het foetale leven. Als dit niet gebeurt, bevindt deze zich meestal nog ter hoogte van de liesring, waarlangs de indaling normaal gebeurt. Soms is de teelbal niet aangelegd of bevindt deze zich nog in de buik. Het is belangrijk een onderscheid te maken met de 'cremaster reflex', waarbij de teelbal makkelijk omhoog beweegt doch erna snel terug in het scrotum indaalt.

Deze aandoening dient behandeld te worden aangezien de sperma kwaliteit afneemt in de teelbal op deze plaats, veroorzaakt door de iets hogere lichaamstemperatuur. Daarnaast is er een beperkte toename van de kans op teelbalkanker op latere leeftijd.

De behandeling is een orchidopexie, waarbij de teelbal terug in het scrotum wordt gebracht via een kleine incisie thv de lies. Dit is een kleine ingreep die uitgevoerd wordt in dagkliniek.

Spatader (varicocoele)

Een spatader is eigenlijk een andere benaming voor een groot en plomp bloedvat. Ter hoogte van het scrotum zien we dit soms aan de linker zijde.  Een spatader is meestal zonder enige vorm van betekenis en hoeft dan niet behandeld te worden. Veroorzaakt deze echter pijn of een groei achterstand van de linker teelbal, dan is wel een behandeling aangewezen. Dit geldt ook zo er een onvervulde kinderwens blijkt te zijn.

Als behandeling wordt een embolisatie uitgevoerd van het bloedvat. Hierbij wordt via een kleine scrotale incisie het bloedvat opgezocht, waarna er een scleroserende stof wordt ingespoten zodat deze ader verschrompelt en niet meer kan opzetten. Deze ingreep gebeurt in dagkliniek.

epididymo-orchitis.jpg

Bijbal ontsteking (epididymitis)

Een ontsteking van de bijbal (ook epididymis genaamd) uit zich in een plotse pijn aan het scrotum. Vaak is er roodheid en zwelling aanwezig. Aanraking van de teelbal is zeer pijnlijk. Indien het een forse ontsteking betreft kan deze gepaarde gaan met koorts en een branderig gevoel bij het plassen.

De diagnose wordt klinisch gesteld. Een echografie gebeurt vaak om een torsie van de teelbal uit te sluiten en te zien of er geen abcesvorming aanwezig is. Er wordt best een urinekweek afgenomen.

Als behandeling dient antibiotica gestart te worden gedurende een lange periode.
Koeling en hoogstand van de teelballen kunnen de pijn verminderen.

Meer info over behandeling

Cysten en vocht rond de teelbal

Ter hoogte van de bijbal (epididymis genaamd) kunnen op verschillende plaatsen cysten voorkomen, dit zijn (goedaardige) met vocht gevulde blaasjes. De afmetingen kunnen variëren van enkele millimeter tot meerdere centimeter.
Een andere aandoening is vocht rond de teelbal (hydrocoele). Hierbij is het scrotum aan 1 zijde fors gezwollen, pijnloos. De zwelling neemt meestal geleidelijk aan toe.

Diagnose wordt gesteld door een klinisch onderzoek. Echografie kan helpen om onderscheid te maken met een liesbreuk of om het aantal en de grootte van cysten te visualiseren.

Behandeling is in beide gevallen enkel noodzakelijk zo er pijn optreedt of zo de zwelling esthetisch storend wordt.